Vådan av Moderniteten
Mycket skulle man kunna skratta åt om det inte vore så erbarmligt dumt.
En sådan erbarmligt dum sak höll på att drabba undertecknad under fredagen. Saken är nämligen den att jag bor på landet och vintertid är beroende av buss för att ta mig till och från järnvägsstationen.
Självklart är jag också beroende av att tågen går som de ska mellan Halmstad och Göteborg, bara det kan vara ett äventyr som tär hårt på tålamodet.
Under fredagen, fast som tur var efter det att jag klarat av morgonens busstur, ställdes regionbussarna i Halmstad, Hylte och Laholm in för att biodieseln i bussarna frusit. Enligt Yasmine Möllerström Henstam, kommunikations- och marknadschef på Hallandstrafiken, hade detta aldrig inträffat tidigare.
Vi kan med andra ord konstatera följande; det är svårt, nästan på gränsen till omöjligt, att resa kollektivt och påstått miljövänligt och ”klimatsmart” när kvicksilvret droppar under minus femton grader Celsius!
I detta fallet måste varje vän av ordning ställa sig en mycket rimlig fråga. Bevisar inte denna händelse att skattefinansierade schabrak som Region Halland, vilket har som ett av sina uppdrag att driva regiontrafiken till medborgarnas fromma, kanske inte riktigt är sin uppgift mogen?
Det är knappast någon nyhet att Sverige, även de mer södra delarna, drabbas av vinter och kyla!
Fast det är klart, jag höll på att glömma en sak. Region Halland är sedan innan bevisligen en mycket märklig organisation.
Inte bara har deras skönandar inom det kulturella området sponsrat teateruppsättningar om japansk rep-bondage och gett sig in tveksamma samarbeten rörande utbildning av ”location scouting”, eller platsletare för filminspelningar som det heter på svenska. Regionen gjorde också ett maffigt ekonomiskt överskott på den nyss genomlidna dödsmördarpandemin, alltmedan sjukvårdspersonalen på golvet gick på knäna.
Med andra ord, vi kanske inte ska låta oss förvånas över att regiontrafikens bussar bokstavligen fryser fast när det blir kallt.
En sak kan vi åtminstone vara helt säkra på, värdegrunden är sannolikt lika solid som det svenska urberget!
Tilläggas kan att inställda bussturer inte särskilt begränsar min rörlighet. Då jag är en välbeställd medelålders man kan jag ordna transport de 16 kilometerna hem medelst taxi. Skulle det inte gå har jag två friska ben att använda.
Men bevisligen finns det de som inte har samma möjligheter som undertecknad, annars skulle det inte finnas behov av någon regiontrafik.
Vad lär vi oss då av detta debacle?
En sak är att det viktigaste när man ordnar med busstrafik är att kolla om bränslet är flytande inom ett för området där trafiken bedrivs normalt temperaturspann. Gärna med en bra tilltagen marginal.
Lyssna inte alltför mycket på klimatalarmisternas klagolåt om att jorden snart kommer gå under i eld och svavel. Med stor säkerhet återkommer vinterkylan precis som MiljöPhascisterna lyckas rädda sig kvar i riskdagen!