Skiftet
På hemsidan för folkrörelsen skiftet kan man man i detta nu skriva under på en kampanj som önskar kollektivtrafik åt svenskarna för 10 kronor per dag.
När kampanjen fått tillräckligt antal namnunderskrifter kommer ”infrastrukturminister” Ulf Carlsson underställas följande krav:
”I Tyskland kan snart alla resa obegränsat i hela landet med det nya Tysklandskortet till ett överkomligt pris. I Sverige höjs istället priserna på kollektivtrafiken och resultatet av regeringens största budgetsatsning blev endast 14 öre sänkt bensinskatt, vilket snart kommer försvinna på grund av inflationen.
Vi kräver tillgänglig och klimatvänlig kollektivtrafik med överkomliga priser för alla:
– Inför ett Sverigekort som är giltig på all lokal kollektivtrafik i hela landet (inkl. regionbussar och regionaltåg) utifrån Tysklands exempel
– Biljetten ska kosta max. 10 kronor/dag = 300 kronor/månad = 3650 kronor/år
– Biljetten ska vara billigare eller gratis för ungdomar, pensionärer, familjer och asylsökande
För en kollektivtrafik som faktiskt fungerar.”
Eftersom man vill sätta lite krut bakom sina argument skriver man, något indignerat, att statistikmyndigheten konstaterat att biljettpriserna i kollektivtrafiken under 2000-talet ökat med upptill 139%! Det vill säga mer än ökningen för bensinpriset!¹
Dessutom menar man att hornblåsarna minsann lyckats minska sina utsläpp av koldioxid med nästan 2 miljoner ton sedan de införde subventioner på sin lokaltrafik 2022.
Sålunda, Sverigekort ska det bli fortare än kvickt. Förflytta oss måste vi hur som helst göra, fast klimatvänligt. Vissa ska givetvis betala mindre än en tia om dagen, exempelvis asylsökande. Den sistnämnda gruppen har jag en viss förståelse för, hur ska de annars kunna fly från förvar och andra av staten inrättade dumheter som riskerar att förkorta deras vistelse i landet med gator av guld där det flyter honung i bäckar och åar?
En notering från min sida när det gäller priserna på kollektivtrafik är dock följande: det går inte att bara ställa ut en dunk bensin och förvänta sig att kollektivtrafiken fungerar!
De som jobbar där ska ha löner. De måste ha något att transportera folk i och infrastrukturen därtill. De måste ha verkstäder, verktyg och reservdelar för att underhålla maskinparken.
De måste ha drivmedel när så behövs, i Halland kör man med en extra speciellt miljö- och klimatvänlig diesel som fryser fast vid minus 16 grader. Åtminstone gjorde den det i vintras.
Dessutom måste det finnas chefer som styr, ställer och lägger pannorna i djupa veck för att formulera olika värdegrundsdokument. Kommunikatörer som kommunicerar dessa värdegrunder behövs också, för att inte tala om politiker som ska representera folkviljan. Inte heller de jobbar helt gratis!
Sist men inte minst måste några gubbar, kanske också damer, åka runt och ersätta busskurer som de mer förbisedda, frustrerade och utsatta medborgarna saboterar med viss regelbundenhet.
Även om jag kanske förbisett någon så begriper ni säkert vad jag menar. Kollektivtrafiken kostar en massa pengar, en hel massa pengar till och med.
Det är alltså inte gjort på en fiskvart att bara subventionera det hela så att det bara kostar en tia om dagen eller ännu mindre. Det finns nämligen mycket annat som också kostar.
I vänsterblivenhetens värld är detta emellertid inget större problem eftersom människorna som bor i densamma i väldigt hög utsträckning saknar all form av verklighetskontakt.
De förstår inte det som nästan alla andra gör, att ingenting faktiskt är gratis. Allting är blott och bart upplevda orättvisor som bäst löses genom att kastar pengar på det (alternativt dömer ut det som rasistiskt eller låter en karl som klär i sig i kjol läsa sagor för barn).
Vi andra kan med lätthet hålla oss för skratt inför den stegrade spiralen av dumheter. Det är nämligen vi som ska betala kalaset och försöka plocka upp resterna och göra något vettigt av dem när vänstern slagit sönder civilisationen i atomer.
Sålunda, något Sverigekort ska vi inte ha. Vad lokaltrafiken i varje kommun tar sig till bryr jag mig inte om, men blanda inte in hederligt folk i ert Vänsterprojekt Sverige!