Mycket Nu
Det är mycket nu i Halmstad!
Finansmarknadsminister Max Elger (S) var precis i Halmstad med en jättelik påse pengar. Dryga miljarden håvade han över till luftvärnsregementet för att de ska kunna färdigställa allt som behövs till Robot 103, eller Patriot som amerikanarna föredrar att kalla det.
Från början skulle övningshallar, verkstäder och kontor kosta blott och bart 715 miljoner. Sedan tillkom det 235 miljoner som man liksom inte tänkt på från början. Slutligen beslutade ”regeringen” att cirka 1,3 miljarder får det bli eftersom sådana här projekt riskerar att springa iväg något litet.
Summan gäller alltså tillbyggnader av luftvärnsregementet i Halmstad. Robotsystemet självt vågar man inte tänka på som skatteslav.
En tröstens ord levereras dock i ett regnigt Halmstad: ”– Byggnaden blir lika stor som Stockholms slott, säger ministern under ett paraply intill Galgberget.”
Det var en ödets försyn att ryssen gick bärsärk i Ukraina. Nu säger nämligen högdjuren att alla möjliga planer forceras hit och dit för att stärka vår försvarsförmåga, vilket också gäller detta projekt.
Under 2025 ska projektet vara färdigt och klart påstår Fortifikationsverket. Jag väljer att i bästa fall förhålla mig skeptisk till den tidsplanen, men märkligare under har bevisligen skett.
Den som lever får se.
För övrigt är jag inte negativt inställd till att vi får en bättre försvarsförmåga. Visserligen förfulas en av mina fina löprundor, men det är ett lätt kors att bära i sammanhanget.
Fler skattepengar kan med sannolikhet läggas just i Halmstad. Moderaterna önskar att alla regionala flygplatser, däribland ”Halmstad City Airport” (som den heter för att få lite internationell schvung på projektet), ska få 50 procent högre statligt stöd.
Rent administrativt vill man ordna det genom att göra dem till beredskapsflygplatser.
Det låter kanske som en rimlig åtgärd. Särskilt i Halmstad som av hävd är, och fortsatt kommer vara, en gammal knektstad. Vi har både regemente, skolor och FM-logistik i staden. Mycket resande med flyg blir det alltså när militärer ska fram och tillbaka för att planlägga krig och elände.
Det lär inte bli mindre när vi nu ansluter oss till imperialistföreningen Nato.
Problemet är bara att det finns hela 33 regionala flygplatser i Sverige, vilket bara det är märkligt eftersom antalet regioner uppgår till blott och bart 21 stycken. Om det statliga stödet ska ökas från 2,4 miljoner till 3,6 miljoner per flygplats blir det en del stålar.
En del hävdar då, givetvis med viss rätt, att det närmast är fråga om felräkningsslantar i det stora hela.
Men av många skattebäckar små blir det snart en hel Halländsk å och förmodligen ännu mer. Vi måste nämligen ställa oss frågan varför de regionala flygplatserna går med sådana underskott att, som det är nu, kommunerna och staten ska hysta in pengar i dem.
Sannolikt för att de inte bär sig, helt enkelt. Underlaget är för tunt och stålarna kommer inte in. Ungefär som det är för flygbolaget SAS.
En fullt rimlig åtgärd är då att tänka på något annat än skattesubventioner. Att moderaterna inte gör det är enkelt att förklara. Partiet är nämligen i grund och botten socialistiskt. Som sådant anser de att det är rimligt att skattesubventionera allt som inte fungerar.
Det är sålunda mycket nu i Halmstad, och mindre lär det inte bli ju närmare valet vi kommer. För politikerna är det strålande tider att lova runt och åka runt med pengapåsar. Baksmällan kommer säkert som amen i kyrkan när stridsdammet har lagt sig framåt nyår och en ny regering, kanske, är på plats.
Inte bara är det då dags att finansiera allt som lovats under valrörelsen. Tillkommer gör allt annat som kommit till för att sy ihop den ”nya regeringen”.
Så rullar det på ännu ett varv tills nästa valrörelse. De flesta av skatteslavarna kommer nog som vanligt undra vad som egentligen hände…
En sak är dock helt säker. Ingen vettig människa kan rösta på de gamla partierna och förvänta sig att det blir en förändring till det bättre. Är man med i matchen röstar man på KLP istället!