En korv är en korv!
Veckans snackis är korvpriset på IKEA.
Det är nämligen något som mannen på gatan, och kvinnan också för den delen, enkelt kan relatera till.
Om man som jag omger sig med lustigkurrar på ”sociala medier” konstaterar man också att det går att skämta politiskt om saken.
Vad gäller det sistnämnda har det under veckan dykt upp så kallade mem som humoriserar kring så kallade ”Uffe-priser på korv”. Extra roligt eftersom man redan tidigare skojat till om Ebbas viftande med en falukorv som tydligen var, eller kanske inte var, dyr som ett resultat av förment socialistiskt förtryck.
Saken är den att IKEA beslutade sig för att sänka priset för sina veganska korvar från 7 spänn till 5 kronor. Eftersom IKEA, trots att de försöker påstå motsatsen, i grund och botten är ärkekapitalister så ville man höja priset på den köttbaserade diton från 5 riksdaler till 7.
Sålunda ett klassiskt försök till klimat/miljö-tvätt samtidigt som ägarna skulle slippa gå från gård och grund!
Antagligen tog man beslutet innan resultatet från det svenska skolvalet var allmänt känt. Det bevisade nämligen att detta med Gretas genomslag bland den yngre generationen i mångt och mycket är en social konstruktion. Svenska skolungdomar, och sannolikt också utrikiska i andra med Sverige jämförbara länder, är lika erbarmliga nazister och rasister och klimatförnekare som sina föräldrar. De röstar nämligen inte uteslutande på vänster-vänstern utan också på höger-vänstern, i Sveriges fal skulle det vara den så kallade ”borgerligheten”.
Det blev alltså ett väldans hallå över IKEA:s beslut. Eller som IKEA själv väljer att formulera saken: ”Vilket gensvar vi har fått!”
Företaget har nu ändrat sig och går ut med följande rättelse: ”Många har hört av sig för att visa sin kärlek till båda korvarna och samtidigt påpekat ojämlikheten i priset. Ni har rätt så därför sänker vi priset, igen. En korv är en korv – oavsett form. Alltid 5 kronor på IKEA.”
Baktändning med andra ord. Hur man nu ska undvika snar konkurs framgår inte. Men sannolikt kommer glödlampan ”Ljushuvud” eller någon annan produkt smyghöjas med några ören för att ta igen det på gungorna som snöpligt förloras på karusellerna. Kapitalismen är nämligen stenhård och lämnar ingen nåd!
En annan sak som tydligt framgår är att kapitalismen är redo att erkänna misstag och böja sig för opinionen. IKEA är nämligen helt på det klara med att man inte leker hur som helst med folk. Gjorde man det skulle nämligen någon annan gladeligen erbjuda en bättre produkt och IKEA:s saga skulle snart vara all.
Detsamma gäller tyvärr inte politiker. De kan skamlöst dra nytta av att de lever i en skyddad verkstad som finansieras via skatter som plockas in under det att medborgarna hotas med våld. Vidare behöver de inte erbjuda en överlägsen produkt, det räcker gott med att de hotar med att konkurrentens är hemsk och undermålig.
Till yttermera visso får de göra detta i medier som till stor del kontrolleras av dem själva!
Till sin hjälp har de också formidabla arméer av manipulatörer, både professionella och glada amatörer, som hjälper till att förvrida huvudet på folk.
Om man som vänstern dessutom strategiskt har infiltrerat snart sagt varje myndighet och institution så gör det inte så mycket om man förlorar ett val hit och dit. Skeppet Sverige läggs inte på rätt kurs i en handvändning eftersom sjömännen inte nödvändigtvis lyder den som för närvarande har befälet.
Idealet vore givetvis att politiken fungerade som IKEA hanterade sina korvpriser. Man fattar ett beslut som visar sig vara grovt felaktigt, då rättar man det prompt och utan att vila på hanen. De har örat mot marken och tror sig inte in absurdum om att kunna mästra sina uppdragsgivare.
Tänk om våra höga vederbörande kunde visa samma omsorg om sina väljare!