Bensin
Vänsterpartiet vill ha ett pristak på bensin och diesel.
Anledningen till detta är att priserna på drivmedlen under senaste tiden rusat i höjden, det pågår som bekant ”specialoperationer”¹ i Ukraina som påverkar marknaden.
Eftersom jag inte äger någon bil själv, aldrig har haft en och inte någonsin kommer skaffa en, så har jag fått höra mig för i bekantskapskretsen om prisökningen.
Enligt sagesmännen var inte priset särskilt mycket mer fördragbart tidigare heller. Nu är det ännu mindre roligt med tanke på alla övriga kostnader ägandet av motorfordon för med sig.
Om vi begränsar oss till bensinpriset visar en snabb sökning på det mäktiga internätet att bensinpriset den 14 mars var 21,39 kronor litern. Av detta var 11,1 kronor, eller 52 procent skatt.
Vänsterpartiets förslag låter med andra ord överkomligt för statskassan.
Vore man riktigt full i fan skulle man till och med tänka sig att staten helt sonika struntade i att ta ut någon skatt alls på bensinen.
Man skulle då sänka priset med 52 procent istället för knappa 16 procent som Vänsterpartiet föreslår. Som grädde på moset skulle man då också få en bra mån på framtida prishöjningar.
Problemet med en sådan lösning är givetvis att Vänsterpartiet avhänder sig möjligheten till framtida nedjusteringar av priset. Även en barnrumpa begriper att det är en omöjlig strategi eftersom politiker i första hand vill ha makt att manipulera människors liv. Att ge bort den makten är inget som de gör helt lättvindigt.
Som väntat tycker inte MiljöPhascisterna att prissänkningar på fossila drivmedel är en lyckad lösning. Nu är som bekant just dessa aparta typer på väg bort ur rikspolitiken, med andra ord är deras eventuella åsikter i frågan inget vi behöver ta hänsyn till.
Vänsterpartiet anser att den (tillfälliga) sänkningen av drivmedelspriserna ska ske genom att priset på pumparna sätts till 18 kronor per liter. Därefter får mackägarna skicka räkningen på mellanskillnaden till staten.
Det låter enkelt och fullt genomförbart.
Fast det är klart, vi har erfarenheter vad som händer med olika system för bidrag och subventioner. Oftast utnyttjas de nämligen av skrupelfria typer som vill tjäna sig en hacka. Sålunda, för att kontrollräkna och tillse att det går rätt till måste en byråkrati tillskapas.
Av populistiska skäl avstår Vänsterpartiet att gå in närmare på den frågan.
Vad man däremot konstaterar är att ”Den tillfälliga sänkningen ska ske med täta avstämningar.”
Man får tänka sig att dessa avstämningar ska ske i en parlamentariskt sammansatt grupp politiker sekunderad av särskilt lämpliga experter.
Kanske får man om ”specialoperationerna” i Ukraina drar ut på tiden tillskapa ett departement för saken.
Man kan dessutom förvänta sig att pristaket inte stannar vid bensin. Ukraina kallades ju inte för intet för Europas kornbod, varför inte ett pristak på bröd?
Vidare riskerar en utdragen konflikt att påverka elförsörjningen nästa vinter när alla vägrar att köpa rysk gas utan att ha reserver av annat slag att ta till. Då kan vi alla få en vänsterpartist att hugga ved åt oss att elda med i kylan.
Eller så kan vi konstatera att detta med ohemult skatteuttag på allt vi måste ha för att livet ska rulla på är hemskt fel. I princip gör staten det av två skäl. Det ena för att för att finansiera en sönderfallande ”välfärdsapparat”, för det andra för att hålla oss i herrans tukt och förmaning.
Det anses nämligen inte vara något vi begriper att hantera själva. Dessutom tenderar vi att rösta på dem som kommer på de listigaste subventionerna, i detta fallet Vänsterpartiet som tänker på ”vanligt folk”. Men bara till ungefär 16 procent och under en begränsad tid med ”täta avstämningar”.
De övriga partierna har givetvis också synpunkter på saken.
Socialdemokraterna har mycket att tänka på i dessa dagar och fokuserar givetvis på att behålla regeringsmakten, alternativt har de direkt insyn i Puttes planläggning av ”specialoperationen” i Ukraina. De vill nämligen sänka skatten till EU:s lägstanivå mellan juni och oktober, vilket innebär en sänkning på 1,30 kronor per liter. Samtliga bilägare får också 1000 spänn i så kallad ”drivmedelskompensation”.
Generella bidrag i meningen en spottstyver till alla är en av deras mest utmärkande karaktärsgrad, dyrt för skattebetalarna utan att direkt glädja någon!
Kristdemokraterna tycker att en lämplig nivå för bensinen är minus 5 kronor per litern och 9 kronor för dieseln, varför de kommer fram till just de siffrorna framgår inte riktigt.
Inget av riksdagspartierna drar dock slutsatsen att skatt i princip är stöld. Som jag skrev tidigare i inlägget: ”Även en barnrumpa begriper att det är en omöjlig strategi eftersom politiker i första hand vill ha makt att manipulera människors liv. Att ge bort den makten är inget som de gör helt lättvindigt.”
- Putins föregångare på presidentposten, Boris Jeltsin, skrev under ett avtal en gång i tiden där det stipulerades att Ryssland inte skulle bekriga Ukraina. Specialoperation får det alltså bli!